Download de app: Download App in App Store Download App in Google Play

Goede (eet) voornemens

BLOG / VOEDING


07-12-2017 -

Feestdagen

Je kan er niet omheen. En waarom zou je ook; de feestdagen zijn weer in aantocht! De winkels liggen vol lekker dingen: chocoladeletters, marsepein, banketstaven en pepernoten. Heerlijk allemaal. Voor veel mensen is het lastig om hier weerstand aan te bieden.

Om daar een beetje bij te helpen, hierbij een paar tips. Scheelt schuldgevoel en afvalstress in januari (uit onderzoek blijkt dat ongeveer 1/3 van de van de bevolking meer wil sporten en afvallen, juist in het begin van het nieuwe jaar!).

 -       Bedenk van te voren wat je wilt eten en hou je aan dit (goede) voornemen.

-       Als je heel erg kan genieten van chocola, marsepein of een oliebol. Prima. Kies hier dan bewust voor en denk na wat je in je mond stop. Geniet ervan.

-       Je kunt ook genieten van één oliebol of één stukje chocola. Meer is niet altijd lekkerder.

-       Sla geen maaltijden over, dan ga je extra eten (snaaien) gedurende de dag.

-       Ga je uit eten kies voor een voor- of nagerecht. 

-       Kies voor gegrild vlees/vis, dit wordt niet bereid met veel (room)boter wat bij gebakken vlees/vis wel zo is.   

-       Rode sauzen zijn minder calorierijk dan witte sauzen.

-       Doorzichtige soep (op bouillonbasis) levert minder calorieën op dan gebonden soep, hier wordt meestal room in gebruikt.

-       Alcohol levert veel extra calorieën, maak ook hierin een bewuste keuze.

-       Beweeg extra om te compenseren, vergeet niet je workout te doen, maak een lekkere lange wandeling of ga een keer schaatsen of iets anders actiefs doen.

-       Zijn de feestdagen voorbij zorg dan dat je geen left-overs in huis hebt, geef restjes mee aan bijvoorbeeld je familie. Dan kom je ook niet in de verleiding om de volgende dag alles op te eten.

-       Zorg dat je gezonde borrelhapjes, snacks op tafel hebt staan die er smakelijk uitzien, dan is het makkelijker om de oliebollen en de Franse kazen te weerstaan. Denk bijvoorbeeld aan:

o   komkommer, wortel, paprika of tomaatjes (met een lekkere humusdip of yoghurtdip)

o   fruitspiesjes

o   gevulde eieren met avocadodip

o   een paar olijven

o   noten (niet bakjes vol, maar een handje ivm de vele calorieën)

o   komkommer met een plakje zalm

O ja, vergeet niet dat de feestdagen in december maar uit 4 dagen bestaan en niet uit 31.

Scheelt ook weer. Hele fijne en gezonde dagen gewenst!




Populair POSTS


Marlies Grippeling
Voeding

Ik heb lange tijd met veel plezier in de communicatiebranche gewerkt, maar besloot vier jaar geleden dat het tijd werd voor mijn andere passie; voeding en gezondheid. Ik ben de studie Voeding en Diëtietek aan de Haagse Hogeschool gaan volgen en ben ik inmiddels bijna klaar met de opleiding.


Ik vind dat sporten en gezond eten hand in hand  moeten gaan. Maar ook, dat goed en gezond eten leuk kan zijn. Geen moeten, maar willen. Omdat het lekker is en omdat je je er beter en gezonder door gaat voelen.

Over voeding gaan veel verhalen rond en er wordt veel over geschreven. Veel fabeltjes, veel hypes, afgewisseld door waarheden. Veel mensen weten niet meer zo goed wat ze moeten geloven. Hierbij kan ik helpen, met onderbouwde, kloppende informatie.



MEER Voeding

june 24, 2015 5

by Willeke in Voeding

5 adviezen om de behoefte naar suiker te overwinnen