Download de app: Download App in App Store Download App in Google Play

Koolhydraten

BLOG / THEORIE


20-11-2017 -


Veel mensen zijn bang om koolhydraten te eten omdat ze aangepraat is dat je van koolhydraten dik wordt. Deze angst zorgt er soms voor dat mensen ongezond gaan eten door een vreemd dieet te volgen of een slecht eetpatroon ontwikkelen. Hierdoor gaan ze zich niet beter voelen maar juist slechter. Vaak ontstaat dan een jojo effect en gaat het gewicht op en neer.
In deze blog leggen wij uit wat de functie is van koolhydraten en waarom je ze juist heel hard nodig hebt.

Wat zijn koolhydraten?

Koolhydraten zijn een belangrijke energiebron voor je lichaam. Ze worden sneller opgenomen dan vetten en eiwitten. Je lichaam verwerkt koolhydraten tot glucose, je lever zet dit weer om tot glycogeen. Glycogeen levert direct energie bij lichamelijke beweging.

Enkelvoudige koolhydraten

Er wordt onderscheid gemaakt tussen enkelvoudige en meervoudige koolhydraten.

Enkelvoudige koolhydraten bestaan vooral uit suikers en zitten onder andere in koek, snoep, suiker, ijs, frisdrank en sappen. Deze laten je bloedsuikerspiegel snel stijgen en ook weer snel dalen. De snelle daling veroorzaakt hongerpieken, en dat wil je zoveel mogelijk vermijden.

 

Meervoudige koolhydraten

Meervoudige, complexe, koolhydraten worden langzaam opgenomen in je bloedsuikerspiegel. Hierdoor werken ze verzadigend en voorkom je een hongergevoel.  Meervoudige koolhydraten zitten onder andere in groenten, knolgewassen, peulvruchten, zilvervliesrijst, volkoren pasta, volkoren brood en hele ontbijtgranen.

 

Na het eten van een koolhydraatrijke maaltijd stijgt je bloedsuikerspiegel.  Per voedingsmiddel is het verschillend hoe snel glucose wordt opgenomen in je bloed. Producten met enkelvoudige koolhydraten veroorzaken een snelle, hoge piek in je bloed terwijl producten met meervoudige koolhydraten je bloedsuiker constant houden. Dit laatste is wat je wilt bereiken. Hoe snel koolhydraten worden opgenomen, wordt aangegeven door de Glycemische Index (GI). In de regel kun je zeggen dat goede, gezonde koolhydraten een GI heeft van minder dan 50.

 

Koolhydraten met een lage GI

Goede koolhydraten zijn een essentieel onderdeel van de dagelijkse voeding. Goede koolhydraten hebben een positieve invloed op je cholesterolgehalte alsmede gewichtsverlies. Goede koolhydraten zorgen voor een verzadigd gevoel en een goede stoelgang doordat ze over het algemeen vezelrijk zijn. Wel is het verstandig om hierbij voldoende vocht te blijven drinken.

 

Koolhydraten met een hoge GI

In tegenstelling tot de suikers in goede koolhydraten hebben we die van slechte koolhydraten niet nodig. In goede koolhydraten zitten vezels die in slechte koolhydraten niet zitten, deze zijn belangrijk omdat ze zorgen voor een goede spijsvertering. Koolhydraten met een hoge GI geven snel een voldaan gevoel, maar bieden op de lange termijn geen voordelen.

 

 




Populair POSTS


Marlies Grippeling
Voeding

Ik heb lange tijd met veel plezier in de communicatiebranche gewerkt, maar besloot vier jaar geleden dat het tijd werd voor mijn andere passie; voeding en gezondheid. Ik ben de studie Voeding en Diëtietek aan de Haagse Hogeschool gaan volgen en ben ik inmiddels bijna klaar met de opleiding.


Ik vind dat sporten en gezond eten hand in hand  moeten gaan. Maar ook, dat goed en gezond eten leuk kan zijn. Geen moeten, maar willen. Omdat het lekker is en omdat je je er beter en gezonder door gaat voelen.

Over voeding gaan veel verhalen rond en er wordt veel over geschreven. Veel fabeltjes, veel hypes, afgewisseld door waarheden. Veel mensen weten niet meer zo goed wat ze moeten geloven. Hierbij kan ik helpen, met onderbouwde, kloppende informatie.



MEER Theorie

june 24, 2015 4

by Willeke in Theorie

4 motivatie tips

june 24, 2015 1

by Willeke in Theorie

‘Back on track tips!’ na de vakantie of een heel gezellig weekend.